Info Semasa Sepanjang Januari 2011



Memasuki awal tahun 2011 sememangnya banyak perkara yang hendak diperkatakan. Disini aku menyenaraikan beberapa perkara menarik mengenai internet dan teknologi semasa untuk dikongsikan.

1. Statistik terbaru menunjukkan penggunaan internet seluruh dunia mencatat 2.08 billion pada akhir tahun 2010 dengan 5.28 billion menggunakan telefon dan 6.1 trillion sms dihantar.

2. Penggunaan HTML5 semakin meluas dengan beberapa laman web, games, dan pelayar menyokong HTML5 seperti Internet Explorer 9, Mozilla Firefox 4, dan Google Chrome 8 . Logo HTML5 turut diperkenalkan dan dikhabarkan HTML5 hanya dipanggil HTML sahaja.


3. Laman web terbaru di Malaysia :
+ undi.me [artikel perkongsian],
+ feedgeorge.com [perkembangan setempat]
+ lovemakan.com, facefood.com.my [pencinta makanan]
+ Skyfrens.com, 1Malaysia.com, 1Kampus.com, says.my (youthsays) [sosial komuniti]

 * 1Malaysia.com telah digodam oleh hacker devilscod, bagi anda yang telah mendaftar dinasihatkan supaya menukar password email bagi menghalang data disalahgunakan.

4. Telekom Malaysia(TM) memegang 47% pasaran jalur lebar di Malaysia manakala Facebook memduduki tempat utama laman dikujungi  oleh para pengguna Malaysia sebanyak 9.5 juta.

5. Nuffnang memperkenalkan iklan jenis CPA (Cost Per Action), dimana Nuffnang membayar berdasarkan tindakan mereka yang membeli produk atau mengisi borang dalam talian. Kini nuffnang mempunyai 3 jenis iklan iaitu CPM, CPC, dan CPA.

6. Google memperkenalkan Chrome Web Store untuk Google Chrome, menambah 35 web font menjadikan 77 fonts untuk blogger (ubah font ditemplate designer), API untuk Goo.gl (url shortener API), ciri dan halaman terbaru YouTube, Unread Mesej dan Desktop Notification untuk Gmail.



7. Eric Schmidt mengundurkan diri sebagai CEO Google dan salah seorang pengasas Google, Larry Page akan mengambil sebagai CEO Google bermula bulan April kelak.

8. Microsoft mengeluarkan beberapa software seperti Microsoft Mathematic, dan trial Office 2011 bagi pengguna Mac.Microsoft turut menunjukkan design Metro UI terbaru untuk halaman Microsoft. Produk terbaru Microsoft, Microsoft Surface 2.0 dan Framerate Fest (Microsoft HTML5 art gallery) turut diperkenalkan kepada umum.

9.Apple mengeluarkan Mac App Store yang mendapat sambutan hangat pengguna dengan 1 juta appliksi telah di muat turun dalam tempoh 24jam dan kini dianggarkan 10 billion aplikasi telah pun dimuat turun melalui App Store.


10. Apple bakal megumumkan iPad 2 pada 9 Februari 2011 manakala iPhone 4 putih akan dilancarkan seawal 27 Februari. Iphone 5 dan Apple TV 3 pula bakal dilancarkan tahun ini.

11. Pengguna Facebook kini mencapai 600 juta pengguna, sebanyak 750 juta gambar upload direkod memasuki tahun 2011 dan diangggarkan facebook kini bernilai $82.9 billion.

12. Facebook melakukan beberapa perubahan seperti memperkenalkan laman profil baru, facebook new message, real-time mesej, menggunakan https/kawalan applikasi(security), dan beberapa ciri-ciri baru yang masih diperingkat ujian seperti VoIP calls, photo social.



13. Laman markbymarkzuckerberg.com diperkenalkan membeli apa yang dipakai oleh Mark Zuckerberg walaupun namanya tercatat 10 worst dressed men.

14. Profil Facebook Mark Zuckerberg digodam, identiti hacker belum dikenalpasti walaubagaimanapun Facebook menyalahkan 'bug' yang meyebabkan post aneh di profil Mark Zuckerberg.

15.Twitter kini memiliki 200 juta pengguna dan menghantar lebih 110 juta tweet sehari.Rekod terbaru tweet berlaku ketika memasuki tahun 2011 dengan rekod 6939 tweet dicatatkan.

16.Wordpress mengalami peningkatan mendadak dengan 6 juta blog baru pada 2010 dan peningkatan sebanyak 53% pageviews. Wordprees 3.0 pula dimuat turun sebanyak 30 juta kali.

17.Qwiki wikipedia interaktif kini dibuka kepada umum., membenarkan anda membaca artikel bersertakan gambar.

18. Pelayar Google Chrome kini memiliki 10% pasaran pengguna, Internet Explorer 57.1%, Mozilla Firefox 22.8%, Safari 5.9% manakala Opera 2.2%.

19. Mozilla Firefox mencatat pengguna yang tertinggi di eropah mengambil alih takhta yang dipegang oleh  Internet Explorer sejak sekian lama dengan mencatat 38.11%, 0.6% melebihi Internet Explorer dengan 37.52%.

20. Mozilla Firefox 4 sudah mencapai beta 10 dan dikatakan versi stable akan dikeluarkan pada bulan hadapan. Firefox 5 pula katakan dikeluarkan sebulan selepas Firefox 4.

21. Versi percubaan Internet Explorer 9 mendapat pujian ramai dan ianya telah dimuat turun sebanyak 20 juta pada 01.01.2011 manakala Internet Explorer 9 RC pula bakal dilepaskan 10 Februari ini.

22. BitTorrent kini mencapai 100 juta pengguna aktif bulanan dengan 400 000 ribu pengguna memuat turun setiap hari.

23. Microsoft telah menjual lebih 300 juta lesen Windows 7 dalam jangka masa 15 bulan, Windows 8 pula dikhabarkan bakal dilancarkan pada Januari 2013.

24. Microsoft yang melancarkan Xbox Kinect pada November 2010 telah menjual 2.5 juta unit sebulan dan 8 juta dalam jangka masa 60 hari membantu dalam menjana pendapatan Microsoft.


25. Laman sosial MySpace memecat 47% staff mereka dianggarkan sebanyak 500 pekerja. MySpace seterusnya sedia untuk menjual laman mereka tak lama lagi.

26. Selepas Google, YouTube, Twitter dan Facebook disekat bagi menghalang provokasi disebarkan, kini internet, SMS termasuk penggunaan akses melalui blackberry pula disekat di Mesir akibat rusuhan berterusan.


27.Yahoo dan Flick kini menyokong akaun Facebook dan Google.

28. Laman geolokasi, Foursquare kini mempunyai 6 juta pengguna berdaftar.

29. International Consumer Electronics Show (CES2011) telah pun berlangsung pada  6-9 Januari lepas. CES merupakan acara tahunan dimana ianya disertai oleh syarikat-syarikat besar seperti Microsoft, Apple, Sony dll yang memperagakan teknologi terbaru mereka.



30. Upin & Ipin telah dinobatkan selaku penerima anugerah "The Most Successful Animation" di dalam Malaysia Book of Records.