Apple iPad 2



Apple secara rasminya melancarkan tablet generasi kedua iPad pada 2 Mac lepas. Semestinya iPad 2 menjanjikan banyak perubahan dan perkara baru untuk ditonjolkan. Kejayaan Apple iPad sebelum ini yang terjual sebanyak 15 juta dari April hingga Disember 2010 pastinya dinantikan kemunculannya. Dibawah antara perkara menarik terdapat pada iPad 2.



1. Rekabentuk iPad 2 dibawakan lebih nipis dan ringan. Ketebalan iPad 2 hanya 8.8mm iaitu 33% lebih nipis daripada iPad sebelumnya (13.4mm) dan iPhone 4 (9.3mm). Berat iPad 2 pula diturunkan daripada 1.5 pounds ke 1.3 pounds.



2. Seperti yang terdapat pada iPhone 4, iPad turut disediakan kamera hadapan dan belakang yang membolehkan pengguna menikmati panggilan video melalui Facetime. Selain itu, pengguna boleh mengambil video dalam HD dan berseronok membuat effect gambar dengan kemudahan Photobooth .


3. iPad 2 turut dibawakan cip pemprosesan yang baru iaitu A5, dimana prestasi CPU dua kali ganda lebih pantas dan sokongan grafik 9 kali ganda lebih pantas daripada iPad sebelumnya.



4.Terdapat 2 warna pilihan untuk iPad 2 iaitu hitam dan putih.



5. Apple turut memperkenal dua akesesori tambahan pada iPad 2 iaitu Smart Cover dan kabel video HDMI. Smart Cover ditonjolkan dengan 10 warna pilihan. Kegunaan iPad 2 Smart Cover adalah untuk menutup dan membersihkan skrin iPad 2 dimana ianya secara automatik akan membuka iPad 2 bila dibuka dan tutup iPad 2 apabila ditutup. Selain itu ianya turut digunakan memegang iPad 2 dengan pengunaan magnet pada Smart Cover.


Kabel video HDMI yang menyokong semua apllikasi membolehkan pengguna untuk menyambung iPad 2 kepada TV dengan mudah dan pada masa yang sama ianya turut mengecas iPad 2semasa penggunaannya.



6. Apple turut memperkenalkan applikasi untuk iPad iaitu iMovie dan GarageBand. iMovie adalah applikasi untuk edit video manakala applikasi GarageBand untuk permainan musik seperti gitar piano dan drum.



7. Apple 2 akan menggunakan bateri seperti iPad sebelumnya dengan jangka hayat selama 10 jam, memori dan harga iPad 2 turut dikekalkan.

iPad 2 akan mula dijual di Amerika Syarikat bermula 11 Mac 2011 dan akan dijual keseluruh dunia secara berperingkat.

update : Ketahuinya dengan lebih menarik dalam video tentang fungsi yang ada pada iPad 2 di iPad Guided Tours

Video Rasmi Apple iPad 2






Sumber Apple