Review Internet Explorer 9 (Updated)



Pelayar web generasi baru Internet Explorer 9 akhirnya mencapai versi akhir selepas sebulan dalam versi beta dan kini disediakan kepada semua pengguna Windows Vista dan Windows 7. Sebanyak 40 juta pengguna memuat turun IE9 sebelum versi akhir dilancarkan ianya dianggap sebagai pelayar web paling pantas. IE9 dilengkapi pelbagai ciri terbaru seperti sokongan HTML5, peningkatan kepantasan hardware, perlindungan yang lebih berkesan , penjagaaan privasi dan banyak lagi.



IE9 dibawakan dengan rekabentuk terbaru yang lebih kemas, ringkas dan mudah digunakan. Jika dilihat bahagian alamat dan carian digabungkan pada satu baris menjadikan ianya lebih banyak ruang kosong. IE9 juga menunjukkan laman web yang kerap kali dilawati.



Fungsi pin site membenarkan pengguna untuk membuat shortcut laman web pada taskbar Windows yang mana memudahkan lagi pengguna untuk melayari web kegemaran mereka. Yang menariknya bila dibuka ianya akan membuka windows khas laman web tersebut yang mana facivon akan ditonjolkan pada sebelah kiri pelayar IE9. Jika diklik kanan pada shortcut pula ianya akan muncul fungsi jumplist. IE9 juga menyokong beberapa applikasi seperti Facebook, Twitter dll yang mana anda boleh terus ke menu yang ada pada web tersebut .





IE9 juga menyediakan kemudahan untuk menyekat penggunaan Flash pada laman web. Cara aktifkannya pergi ke Tools > Safety > klik ActiveXFiltering. Jika terdapat laman web yang menggunakan Flash seperti YouTube ianya akan memaparkan notifikasi jika anda mahu mengaktifkannya.



Fungsi Tracking Protection pula menangani kebimbangan pengguna daripada dikesan di web. Fungsi ini mengenal pasti dan menyekat mana-mana perkara yang boleh membawa pengguna dikesan seperti cookies, iklan dll.



Penggunaan engin JavaScript iaitu Chakra meningkatkan prestasi IE9  yang mana ianya jauh lebih pantas dari versi terdahulu dan lebih pantas daripada pelayar web yang sedia ada. Sokongan HTML5juga menambahkan lagi kepantasan pada IE9. Kepantasan membuka laman web semestinya dirasai oleh semua pengguna.

Anda boleh memuat turun secara pecuma Internet Explorer 9 RTM di beautyoftheweb.com. Jika anda mahukan installer offline dapatkan dibawah.

Direct Download Link Standalone IE9 (Offline Installer) :
+ Download Windows 7 32-bit (English)
Download Windows 7 64-bit (English)
+ Download Windows Vista 32-bit (English)
+ Download Windows Vista 64-bit (English)


UPDATE
* IE9 telah dimuat turun sebanyak 2.3juta dalam masa 24 jam pertama.
* Google menyediakan plugin WebM untuk IE9 yang memboleh pengguna melihat video WebM melalui sokongan HTML5. Lihat demonstrasi perbezaan sokongan format video disini.
* Pengguna Windows 7 dan Windows Vista boleh menaik taraf IE9 melalui Windows Update pada 21 Mac nanti.

sanota : Banyak lagi fungsi terbaru yang ada pada IE9. Godek-godeklah sendiri ye. Aku pengguna tegar Google Chrome, IE9, Mozilla Firefox